Vasútállomás és épülete

Kárpátalja legnagyobb forgalmú nemzetközi vasútállomása az Ungvári járásban, az Ukrajna kapujaként is emlegetett Csapon található.

Az állomást 1872. augusztus 25-én nyitották meg a Sátoraljaújhely-Csap vasútvonal részeként. 1872. augusztus 28-án megnyílt egy vonal Ungvárra, október 24-én pedig még egy Királyházára. Az állomás hamarosan vasúti csomópont lett, melyre Budapestről Pozsonyból és Munkácsról is érkeztek vonatok.

Az ukrajnai vasúthálózat részét képező csapi állomást jelenleg érinti a Szolnok-Debrecen-Nyíregyháza-Záhony-vasútvonal, a Csap-Bátyú-Munkács-Lviv-vasútvonal, a Kassa-Csap-vasútvonal, a Csap-Ungvár-Szambir-Lviv-vasútvonal.

A vasútállomás patinás épületét Pfaff Ferenc (1851-1913) építész, műegyetemi tanár, a MÁV főépítésze tervezte. Az épület 1912-ben készült el.

A második világháború alatt a Kárpátaljára érkező szovjet hadsereg katonái elérték Csapot is, melyet több napig tartó bombázás után 1944. november 23-án foglaltak el. Az ostrom alatt a vasútállomás valamennyi épülete súlyos károkat szenvedett. A helyreállítás 1959-ben fejeződött be. A teljesen újjáépült állomás és pályaudvar mellett további vasúti vállalatok kezdték meg Csapon a működésüket: a kocsiszín, a forgózsámoly-cserélő részleg, a műszaki kocsivizsgáló részleg, a gépesített rakodórészleg stb. A régi megtartása mellett új állomásépületet is kapott a város.